Skolekjøring blir avviklet inntil videre.

– AKT har delt med oss at de ønsker å avvikle skolekjøringen i første omgang frem til 3 April. (Det sies at det jobbes med på nasjonalt plan om at noen videregående elever og studenter skal få komme tilbake til skolen igjen etter påske, det kan skje før men ingenting av dette er sikkert)
– Det er allerede fordelt påskekjøring i tråd med puljeavtale, og denne vil gjelde for alle ansatte. (Også skolesjåførene med skoleavtale får fri som planlagt i påsken)
– Ny Kjøring skal i utgangspunkt bli fordelt idag og utover kvelden. Den tar utgangspunkt i at turnusene er videreført med dagens fridags mønster, men at de har annet tjenesteinnhold tilsvarende den skolefri-plan som gjaldt for vinterferieuken.
– Ansatte på heltid og deltid som kjøringen faller bort for, er innplassert i turnuser midlertidig frem til og med 5 april.
– Faste sjåfører blir ikke permittert i denne omgang. (unntaket blir at, kanskje ett par av sjåførene som har ønsket å bli permittert blir det.)
– Dette forutsetter at ferieavviklingen fortsetter som normalt og etter gjeldende ferieplaner.

– For de som får endret kjøring blir den oppdatert i Crew Web/app og turnusforsider legges ut til alle berørte.

De som er syke og som blir friske i løpet av denne perioden blir disponible for bemanning og settes inn der det viser seg å være behov. (som FAUS)

Bruk av tilkalt hjelp i denne perioden vil bli holdt til et absolutt minimum. (nyansatte tilkallingsjåfører vil bli prioritert når det blir nødvendig å bruke dem)
Tillitsvalgte og bedriften vil være tilgjengelig og behjelpelige for de tilkallingssjåførene som har spørsmål og trenger hjelp med noe. VI er lovpålagt til å ta ut tilkallingsansatte før vi kan begynne å permittere faste ansatte. Bedriften er veldig tydelige på at de ønsker å finne jobb til tilkallingsjåfører også hvis mulig. Når korona krisen er over vil de nyansatte tilkallingssjåførene stå først på listen til å bli helttidsansatte.

Noen viktige ting til slutt:

– Det forutsetter nå at sjåførene, også mine medlemmer viser stor fleksibilitet for å få gjennomført denne planen slik at flest mulig kan stå i jobb gjennom krisen. Kanskje vil endringene gjøre at du jobber noen timer mer enn du skal, og kanskje noen jobber færre timer enn de skal. (det ordner seg med tiden hvis du oppdager store feil. Kontakt meg hvis det blir nødvendig)
– Det forventes at du vet hva du skal kjøre, og setter deg inn i rutene du får. Har du krav til hva du kan og vil kjøre, så kan du fort bli permittert.
– Det forventes at du følger de råd i forhold til hygiene og tiltak som blir gitt. Klemming, kosing, og spytting aksepteres ikke i denne perioden. Ser DU noen så si ifra til vedkommende. Vi har alle et ansvar for å begrense smittefaren. Det er ikke sikkert du eller noen i din nærmeste slekt er i noen risikogrupper, men det er mange kolleger som har det. Vi skal også vise respekt for deres situasjon.
– Ta vare på hverandre, ikke prøv å eskalere problemene og bekymringene til dine kolleger. Vis omtanke og forståelse for deres situasjon.

Dette skal gå bra og vi gjør vårt ytterste for at alle skal komme godt ut av dette. Dere er i en god situasjon hvor dere vet at det er jobb imorgen, og det er jobb etter denne krisen. Stå sammen og hjelp dem som sliter. Noen er kanskje hjemme med bekymringer og setter pris på en sms, telefon eller kanskje et besøk hvis det lar seg gjøre. Vi har alle ett ansvar om å ta vare på hverandre i den situasjonen vi er i.

NAV – Bruk av timebank ved permittering

Nav har endret praksisen rundt bruk av timebank ved permitteringer. Normalt når du melder deg hos NAV om at du er blitt permittert, ber NAV om informasjon fra arbeidsgiver om at du har avviklet overført ferie fra året før, og opptjent avspasering (timebank). På grunn av den enorme søkermassen som er nå har NAV forenklet søkeprosessen, hvor permitteringsvarselet en må dokumentere for NAV skal ha litt endret innhold som er nok til å få søknaden godkjent. Så da ser NAV bort fra denne regelen i denne situasjonen som er nå.