Fagprøven Del 3: Teoretisk del
Del 3. Teoretisk del
Dere vil iløpet av dagen gjennomføre en teoretisk del, her kan du få spørsmål om alt du bør kunne i forhold til fagbrev.
– Kjøre og hviletid (her forventer de alt riktig)
– Førstehjelp
– Dekk
– Krav til bussen
– Vegtrafikklovens §3
– Hvem som har lov å stoppe deg og gjennomføre kontroll
– Økonomi
– Samferdselsloven
– Ulykkesberedskap (ved ulykke/brann i tunell bør du lese deg opp spesielt, da dette er ett veldig aktuelt tema etter flere stygge brannulykker)
– Kontroll av buss
– Påbud om montering på tunge kjøretøy
– Rullestol og passasjerer med handikap. Spesielt i forhold til ulykkessituasjon.
Under teoridelen er det viktig å vite at du kan be om å få svare på spørsmålet senere hvis du trenger å tenke litt på ditt svar. De vil fortsette på de andre spørsmålene slik at du kan svare på det senere. Kanskje glemmer de å ta opp igjen det spørsmålet du hadde vanskelig for å svare på med en gang.
1. Kjøre og Hviletid
I denne biten forventer sensor 100% riktig. Er du usikker på ett svar kan du alltids be om betenkingstid og gå videre til neste spørsmål. Så tar sensor opp spørsmålet senere, eller om du har riktig svar når du vil det. De kan prøve seg på noen lurespørsmål som du egentlig kan vare på men som kan være raske å svare feil på.
Klikk her for å lese alt om Kjøre og Hviletid
2. Førstehjelp
Her bør du vite det grunnleggende om livreddende førtehjelp.
Det aller tryggeste er alltid å ringe 113 først, de vil alltid gi deg god veiledning på hva du skal gjøre. Men det er uansett viktig at du kan grunnleggende førstehjelp, det gjør det tryggere i situasjonen og bidrar til å redde liv.
– Hva skal du gjøre om du kommer opp i en situasjon med behov for akutt livreddende førstehjelp?
Dette bør du kunne!
- Hjerte og lungeredning
- Fremmedlegemer i halsen
- Bevistløshet – Stabilt sideleie
- Bruk av hjertestarter
- Smittevern og førstehjelp
(gå gjerne til Røde Kors sin side om førstehjelp for siste oppdatering innen førstehjelp, klikk her)
3. Hjul og Dekk
Hjulenes oppgave er å bære bilens egen tyngde og nyttelast. Dekket er fylt med luft. Går luften ut synker dekket sammen. Det er luften i dekkket som bærer vekten av bil og last. Dekket virker som en luftpute og er en viktig del av bilens fjæring.
Det er derfor helt nødvendig for sikker kjøring at dekk og felg er i god stand. Dekkene må også gi god kontakt med vegbanen og godt veggrep er viktig for sikker styring, fremdrift og bremsing. Godt mønster er viktig for godt veggrep på vekslende veg og føre.
Utgifter til dekk er høye og det er også en viktig del av god økonomisk drift at det brukes riktig dekk til riktig tid.
Du må vite hva det som står på dekket betyr.
- Fabrikkens navn
Merke på dekk, bør være en enkel sak. - Dimensjonsbetingelse
For eksempel 11.00 R-20
– 11.00 angir dekkets bredde i tommer
– R står for radialdekk
– 20 angir diameter på felgen som dekket passer til. Dette angis vanligvis i tommer.Eksempel 2: 305/70 R-19,5
– 305 angir dekkets bredde i millimeter
– 70 angir at dekkets høyde er 70% av bredden
Dette forteller altså hvor bredt dekket er i forhold til høyden. Det kalles for dekkets profil. Dekk med profil 80 eller mindre kalles vanligvis lavprofildekk.
– R = Radialdekk
– 19.5 = felgdiameter i tommer. - Hastighetsbetegnelse
Angir maksimal hastighet
– F = 80 km/t
– J = 100 km/t
– L = 120 km/t - Typebetegnelser
– R = Radial
– D eller ingen betegnelse for diagonal
– M + S for vinterdekk
– Tubeless, for slangeløst
– Reinforced, for forsterket - Belastningskode
Dekkets bæreevne bestemmes av antal lag med cord, hvilket materiale corden er laget av og størrelsen, altså mengden av luft inne i dekket. Tidligere ble trådene i corden laget av bomull, men i de senere år har det blitt mer vanlig med rayon, nylon og stålfiber.Tidligere ble dekkets bæreevne angitt i antall lag bommulscoord kalt ply rating – PR.I de siste årene er det innført en helt ny styrkebetegnelse med tall som kalles Load Index, eller LI.For eksempel LI: 146/143
Dette dekket er beregnet for en belastning på 3500 kg ved enkel montering og 2725 kg ved tvillingmontering. Merk at tillatt belastning ikke er dobbel så stor ved tvillingmontering. Ved tvillingmontering kan 2 hjul bære 5450 kg. - E-nummer angir produksjonsted
E-16 = Norge - Serienummer – Dato
Når dekket er produsert
4. Krav til bussen
Her skal du kunne fortelle litt om kravene til bussen.
I det legger en ganske mye, men for eksempel tekniske krav, transportørens krav og oppdragsgivers krav. Her tviler jeg på at du skal kunne ramse opp alle krav, men du skal kunne svare på dem. Det er viktig at du vet hvor du kan finne disse kravene og at du har grei kunnskap til dem.
5. Vegtrafikklovens § 3
Denne loven må du kunne på fagprøven.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
6. Hvem har lov å stoppe deg og gjennomføre kontroll
Det er kun tre myndigheten som har lov å stoppe deg, og gjennomføre kontroll i Norge.
1. Politi
2. Tollvesenet
3. Statens Vegvesen
7. Økonomi
På dette punktet bør du kunne litt om det økonomiske i forhold til transport.
Nå forventes det nok ikke at du skal kunne alt om prising av transportoppdrag for tungtransporten, men du bør ha lest gjennom dette i kapittel 9 i Teori boka. Her kan du lese litt om blant annet prising av kollektivtransport som du bør kunne noe om.
Kanskje får du noen spørsmål om hvordan du kan bidra til god økonomi ved ditt arbeid. Da tenker jeg først og fremst på kundeservice og økonomisk kjøring uten skader. Men det kan også være i form av å varsle arbeidsgiver om farer og forhold som det kan være bra å få ordnet opp i. Det er mange forhold som kan gi mange sykdomsforløp som også kan være med på å bedre økonomi om forholdene blir bedre. Forebyggende arbeid er en viktig del av økonomi perspektivet til et transportselskap.
8. Samferdselsloven
Samferdselsloven regulerer i all hovedsak løyve for transport. Du bør ha lest kort gjennom den.
Klikk her, for å lese Samferdselsloven
9. Ulykkesberedskap
Yrkessjåfører må regne med å komme til et ulykkessted, enten som første bil, eller være innblandet i en ulykke på en eller annen måte. I slike situasjoner vil de fleste medtrafikanter forvente at yrkessjåføren vil være en ressursperson.
Det er derfor viktig at du:
– ER villig til å ta ledelsen.
– At DU skaffer deg oversikt over situasjonen.
– At du ER synlig, og gir direkte enkle ordre til andre som kan hjelpe rundt deg.
– Ved brann og eksplosjonsfare MÅ du sørge for å bringe alle i sikkerhet.
– DU som Yrkessjåfør bør kunne informere nødetatene om situasjonen når de kommer.
– Glem materiell, ved ulykker sikrer vi liv og helse så tar nødetatene seg av resten når de kommer.
Det er spesielt fokus på ulykker i tunell etter ett par stygge branner i tuneller på Vestlandet. Dette bør du være godt opplyst om.
Det viktige å vite i forhold til tunell brann er at om du kommer til en brann inne i en tunell må du ta ett viktig valg!
1. skal du stoppe å slukke brannen?
2. er det langt til utgangen? Er det sikreste å kjøre deg dine passasjerer og bussen i sikkerhet.
3. Kan du ta med deg personer i tunellen i sikkerhet?
Forhold som du må vektlegge før du tar avgjørelsen:
– Hvor langt er det til enden av tunellen i fartsretningen?, I lengre tuneller er det ofte skiltet distansen til begge utganger.
– Hvor lang inn i tunellen er du kommet?, I lengre tuneller er dette ofte merket.
– Har du lagt merke til nødutganger?
– Hvor mye brenner det?, her er spørsmålet om du har mulighet til å slukke brannen?
– Hvor i kjøretøyet brenner det?
– Hva slags last har du? Kjører du buss med passasjerer, kjører du farlig gods eller kjører du last som vanskelig kan brenne?
– Er det nok trekkraft i motoren for å fortsette?
Veldig mange tuneller i Norge har vifter med ventilasjons retning, og ofte vil nødetater eller redningspersonell avgjøre hvilken retning ventilasjon skal blåse eventuell røyk.
Den verste plassen å være hvis det brenner i et kjøretøy er inne i en tunell!
Viktig å vite at de fleste tuneller er sikret med at den stenges hvis du løfter av røret til nødtelefonene som er plassert i tunellen. Det kan være en enkel måte å hindre ny trafikk i å kjøre inn i en tunell med brann.
10. Kontroll av buss
Hva skal du kontrollere på bussen før du er sikker på at den er i forskriftmessig stand?
- Sjekk at du har strøm
- Sjekk at du har luft til bremsene, og at kompressorene fungerer som de skal
- Sjekk av lys
- Sjekk av dekk og at mutterlås er riktig
- Sjekk av vognkort
- Sjekk om du har nødvendige løyver for transportoppdraget
- Sjekk av motorrom, olje, bremsevæske, kjølevæske, spylervæske.
- Sjekk av drivstoff, Ad-Blu
- Sjekk om du har kjettinger
- Innvendig sjekk av passasjer delen. Er det skader? fungerer alle sikkerhetsbelter, er det nød hammer der det skal være det.
- Orienter deg innvendig om hvor du har førstehjelps skrin og brannslukningsapparater. Gjerne orienter deg om hvordan nødutgangene fungerer.
- Sjekk om du har med deg varseltrekant, og gul overtrekks vest
- Sjekk at innvendige speiler og utvendige speiler er justert slik at du har kontroll.
- Sjekk at temperatur ved varme og kjøl fungerer.
- Sjekk bussens internkontroll system for eventuelle feil.
- Har du buss med handikapp heis kan det være lurt å teste den før du skal ut om mulig.
- Sjekk at alle dører fungerer.
11. Påbud om montering på tunge kjøretøy
Her snakker vi hovedsakelig om kjøretøy over 3500kg som er registrert på foretak.
– Du har med kjettinger etter forskriften. På våre busser i dag er det 3 kjettinger som skal følge med når det er fare for at de kan bli brukt. Normalt i samme periode du har på vinterdekk. (noen unntak)
– Det er krav til at du har bombrikke installert i det tunge kjøretøyet. Kontrollmyndighetene skal sjekke dette og du kan få gebyr på 8000,- om dette ikke er installert. (noen unntak)
– Det er krav til at det er montert fartskriver i de fleste tunge kjøretøy. (noen unntak)
– Alle busser registrert etter 1. januar 2019 og som driver persontransport mot vederlag, skal ha fastmontert alkolås.
– Alle tunge kjøretøy som driver transport og som etter lov om samferdsel må ha løyve, skal ha dette med i kjøretøyet.
Hurtigliste:
– Kjettinger
– Bombrikke
– Fartskriver
– Alkolås
– Løyve
12. Rullestol og passasjerer med handikap
Det er viktig at du kan litt om hvordan du forholder deg til passasjerer med handikap.
– Viktig at eldre og passasjerer med bevegelseshemninger får den tiden de trenger til å komme seg greit i setet.
– Når du får med rullestol må du påse at den er forsvarlig sikret. I bybussene er det merket med at rullestol skal sitte med ryggen til. Det er også krav til størrelse og hvilke krav det er til en rullestol som kan reise med buss i Kristiansand. Agder Kollektivtrafikk har disse kravene beskrevet i transportvilkårene, og det er viktig at du kan disse.
– Se til at eldre med rullator får sitteplass.
– Se til at personer som ikke er fylt 15 har på seg sikkhetsbelte. Sensorene vet at dette er ett vanskelig tema, så her kan det være greit at du informerer sensorene om hvordan du utfører sikkerhetsbelte-kontroll når det er nødvendig. Ved start av ruten, kanskje på et spesielt punkt på ruten.