Fagprøven: Del 1 – Innledende del
Del 1. Innledende del
Denne skal du nok mest sannsynlig levere til din sensor før prøvedagen. Denne skal beskrive hvordan du planlegger dagen din. Alt fra du står opp, tar en dusj, spiser frokost og gjør deg klar til jobb. Kanskje forberedelser du gjør dagen før i forhold til å planlegge og forberede din kjøring i forhold til at du kan riktig rute, værmelding og kanskje veimeldinger. Dette bør inneholde informasjon om hvordan ditt oppmøte på jobb foregår, hva du gjør i din daglige kontroll og kanskje litt om hvordan du planlegger pauser i løpet av dagen.
Forberedesler dagen før:
Sjekk av skift:
Dagen før jobb sjekker jeg alltid hva jeg skal kjøre. Normalt vet jeg sånn cirka kjøringen min da den består av faste skift. I morgen skal har jeg delt skift med oppstart 05:24 hvor første tur er på rute 41 Langenes.
Sjekk av værmelding:
Jeg ser også på væremelding for morgendagen. Er det meldt snø i løpet av natten vil jeg skru vekkerklokken til 15 minutter tidligere vekking så jeg får tid til å skuffe frem bilen.
Sjekk av uniform:
Jeg gjør klart så jeg har uniform klar og om nødvendig vasker og tørker uniforms-effektene jeg har behov for til neste arbeidsdag.
Morgenrutinen:
- Vekkerklokken er normalt satt til 45 minutter før arbeidsstart.
- Jeg starter alltid morgenen med en varm dusj, og ren uniform.
- Finner frem brød, samtidig som jeg har startet kaffemaskinen, og kverner bønner til en god kopp kaffe. Finner frem «2-go-koppen» og fyller den med det som trengs for en » Double T-Mocha».
Stort sett har jeg leverpostei på brødskiva, gjerne på brød jeg har bakt selv den uken. - Sørger for å ta mine medisiner for dagen, og siden jeg har delt skift, smører jeg ikke noe niste. Det hender jeg har med noe frukt hvis det er noe tid til å spise på dagens skift. Enten spiser jeg lunsj hjemme, eller så blir det noe i kantina.
- Jeg pakker trillebagen, gjerne med oppslagsverk. (I bagen har jeg alltid med nødvendige dokumenter, kjøreseddel, refleksvest og andre nyttige verktøy som kan være greit å ha med.
- Jeg setter på forvarming av bilen, og gjør meg klar til å kjøre til jobb. Jeg har kort vei til jobb så normalt kommer jeg i god tid før jeg starter.
Oppstarts rutine på arbeidsplassen:
- Når jeg kommer til arbeidsplassen, logger jeg meg på. (forteller arbeidsgiver at jeg er på jobb klar til å starte), får utskrift av hvilken buss jeg skal ha og plukker med meg bussnøkkel.
- Sjekker om det er noen nye beskjeder før jeg tar turen opp i kantinen for en prat med kollegaer. Ofte treffer jeg kollegaer fra samme turnus, og om det er noen endringer som kan være nyttig for den andre, så ser vi til at vi informerer hverandre om det. På ruten jeg skal kjøre i dag skal det ofte med en fra en buss som ikke korresponderer, og vi holder hverandre litt oppdatert på om han skal med oss også denne uken. Passasjeren er flink med å informere de faste sjåførene som kjører så beskjeden kommer ofte til neste sjåfør.
- Jeg går til bussen, og starter ofte oppstarts rutinen i buss slik:
- Åpner fremdør, skrur på hovedstrøm, setter på tenning og setter i sjåførkort og skrur på billettmaskin.
- På vinteren setter jeg alltid på tenning og varmen på før jeg gjør noe mer.
- Jeg setter på «check» knappen og tar runden rundt bussen for å se at lys virker som det skal, sjekk av dekk og utvendige skader.
- Jeg sjekker bussen innvendig, at det er pent og rent, at det ikke er skader og eventuelt andre forhold.
- Jeg setter sjåførkort i OUT, og logger meg inn på billettmaskinen.
- Jeg finner frem til Radio Norge/P1 på radioen
- Bussen har ofte gått i 3-4 minutter nå og eventuelle feilmeldinger bør ha kommet frem i displayet. Er bussen klar for drift så rygger jeg rolig ut, og kjører mot første stoppested.
Planlegging av dagen:
Av erfaring vet jeg at min reguleringstid mellom de to turene på rute 41 kan tas på Shell Fidjane. Her er det grei parkering til store kjøretøy, og her står jeg ikke i veien for andre. Delt skiftet gir meg ett langt opphold, hvor jeg ofte går hjem. Går min andre del til sent på ettermiddagen passer jeg også på å spise lunsj/middag før jeg drar på jobb så jeg har fått i meg god mat før neste del.
Avslutning av arbeidsdag:
Jeg avslutter arbeidsdagen i dag ved å gå gjennom bussen på siste holdeplass, og kjører buss tilbake til depot. Jeg parkerer buss på riktig plass, tar ut sjåførkort og rapporter fra billettmaskin. Pakker med meg mine saker og ser til at jeg fjerne søppel jeg har laget, tømmer kanskje søppelkassen om nødvendig. Kobler på luft og strøm før jeg lukker døren og går mot oppmøterom. Her henger jeg fra meg nøkkel og gir fra meg eventuelle beskjeder til trafikkleder om nødvendig.